Obowiązki eksportera
Przewoźnik z UE może zrealizować dowolną ilość przejazdów do UK. Opuszczając teren Unii, musi on posiadać odpowiednią dokumentację, taką jak:
- licencja wspólnotowa,
- świadectwo kwalifikacji zawodowej kierowcy, paszport oraz prawo jazdy,
- dowód ubezpieczenie pojazdu,
- Numer EORI,
- numer rejestracji pojazdu z towarem,
- list przewozowy CMR,
- faktury towarowe,
- packing list.
Co do zasady, obowiązkiem eksportera jest przekazanie wszelkich, niezbędnych dokumentów przewoźnikowi. Dokumenty towarowe okazuje się przy wjeździe do portu, natomiast przed rozładunkiem towaru konieczna będzie wizyta w urzędzie celnym – w przypadku stosowania deklaracji T1. Eksporter musi również wybrać odpowiednią procedurę celną, która dostosowana będzie do rodzaju przewożonego towaru. Co ważne, od 1 stycznia 2021 obowiązuje zakaz wwożenia na teraz Wielkiej Brytanii z obszarów unijnych:
- mięsa,
- nabiału,
- żywych owoców morza.
Powyższe ograniczenie nie dotyczy towarów na naczepie. Przewoźnik musi liczyć się z tym, że przewożąc wyżej wymienione produkty, mogą mu zostać one skonfiskowane bez prawa do odszkodowania. Obowiązują również zwiększone limity na przywóz alkoholu oraz wyrobów tytoniowych.
Jak wygląda import towarów?
Dla wielu przewoźników podstawowym dziś problemem jest właśnie Brexit. Odprawa w przypadku importu towarów wygląda bardzo podobnie, jak w przypadku eksportu. Poza wymienionymi wyżej dokumentami, należy dodatkowo posiadać zgłoszenie celne, deklarację EXS oraz dokumenty na przywieziony wcześniej towar. Rodzaj pozostałej dokumentacji uzależniony jest od wybranej procedury celnej. Przewoźnik musi posiadać wszelkie dokumenty osobiste i firmowe, które pozwolą na jego identyfikację. Deklarację bezpieczeństwa i ochrony EXS przewoźnik musi złożyć na godzinę przed planowaną podróżą Eurotunelem bądź na dwie godziny w przypadku rejsu przez Dover.
0 komentarzy